Thursday 3 September 2015

Filled Under:

"Sejak Kahwin Saya Tidak Pernah Ambil Tahu Hal Kewangan Keluarga " -Puan Mona Din


%Seperti hari-hari lain,, setiap hari atau berselang,,, telah selama 24 tahun, sejak malam akad nikah kami 15 Februari 1991, inilah yang sering berlaku di setiap pagi .....

#Samada saya melihat ada duit terselit celah handbag, atau saya melihat purse saya ternganga, disumbat beberapa keping n0te rm, di dalamnya.....

%Saya ingat sebaik bernikah, saya serahkan kad ATM saya kepada Mr Hubby, dengan kata-kata paling tulus, ini kad gaji saya. Saya minta u uruskan kewangan kita berdua, dan keluarga kita, bila ada anak-anak nanti. Buatlah dengan baik dan amanah. U khalifah saya, saya akan patuh pada u. Kalau saya perlu duit, saya akan minta dari u.....

*Dan sejak itu, menjadi amalan Mr Hubby menjengok purse saya setiap hari.... Kalau masih banyak bsisa, dia tak menambah, tapi kalau dia tengok dah berkurang, dia akan masukkan sedikit lagi...

#Dan menjadi amalan saya pula, kalau saya perlu sedikit budget lebih, saya akan bagitau dia.. hari ni nak meeting client kat Starbuck. Mungkin saya yang akan kena bayar....

dan Mr Hubby akan hulur tambahan sekeping dua lagi, tanpa pernah merungut atau berkeluh kesah....

Dan sepanjang saya bekerja makan gaji, selama 16 tahun di Karangkraf, dari belum beranak hinggalah 6 cahayamata, saya sangat bersyukur, hidup kami anak beranak sempurna selesa..

Dan sejak bernikah juga, saya tak pernah ambil tahu hal kewangan keluarga. Mr Hubby yang uruskan semua. Dari membayar semua bill, menabung hinggalah shopping groceries semua.

Dan saya juga dah tak pernah pergi tekan duit ATM di mesin. Until now, jangan suruh, saya tak tau, dah lupa.....

Dan apabila kami berbisnes bersama, dengan Leesa Formula, Serenity Spa & Hajaba, amalan Mr Hubby mnguruskn kewangan keluarga, berterusan juga, ke bisnes pula.....

Jangan tanya saya pasal hal-hal bank, hal-hal cek & payment, hal-hal audit & tax, hal-hal pembayaran properties, semua saya tak tau, Mr Hubby yang pandai itu semua....

Dan walau orang selalu kata saya jutawan, wang belanja saya, yang ada dlm purse & handbag saya, tetap apa yang Mr Hubby masukkan setiap pagi juga...

Amalan yang sama, sejak 24 tahun lalu....

Dan saya sejujurnya tak pernah ambil tahu betapa wang yang ada dlm tabungan personal saya....

Cuma sesekali, Mr Hubby panggil saya, dia buka buku bank saya, dia tunjukkn semua akaun statement saya, dia perlihatkn geran-geran kereta & properties saya, sebab dia paksa supaya saya tau, apa yang saya ada, yang telah cantik di uruskannya, untuk saya....

Dan dia tetap nak saya tahu, di dalam setiap bank mahupun tabung haji saya, simpanan untuk saya melebihi sebanyak 30%, berbanding dirinya. Itu kehendak dan apa yang di lakukannya, tanpa berunding pun dengan saya....

Dia yang putuskn sendiri, semua harta sepencarian kami, milik saya melebihi dia....

Dan selalu saya buat acuh tak acuh saja. Saya tengok sambil gelak-gelak saja. Saya cakap, kenapa buat macam tu, saya bukan mata duitan.....

Tapi Mr Hubby kata, itulah ikrar dia pd dirinya, dia mahu melebihkn saya, kerana dia appreciate, saya percaya kannya.....

Dan begitulah, mempercayai dirinya, memuliakan dirinya, dengan membiarkan dia yang mengurus wang keluarga, agar dia tak perlu merendahkan harga dirinya meminta wang dari seorang isteri, untuk bersama-sama membina keluarga, agar dia merasa seolah-olah semua wang kami berdua adalah miliknya, hingga dia bebas membuat apa jua keputusan dalam menguruskannya, dan mungkin di berkati Allah, hingga memberi kami berdua rumahtangga yang aman sentosa dan rezeki yang melimpah.....

Dan sehingga ke hari ini, saya rasa sungguh syahdu menerima setiap huluran wang darinya, walau wang itu sbenarnya adalah juga wang saya......

Dan saya juga, masih meneruskn amalan, tidak akan sesekali membeli sesuatu barang, tanpa izin darinya..

Terima kasih Allah, mngajar saya berlapang dada dalam menghormatinya, seorang suami, anugerah terbaik Allah buat diri saya.....

sumber:terkini tv.com